بینائیم

بینائیم

بینائیم

بینائیم

معماری جذاب و صفِ سلفی‌بگیران

معماری جذاب و صفِ سلفی‌بگیران
گفته می‌شود در معماری کتابخانه برای اینکه تداعی‌گر بافت متنوع و دانش جهانی باشد ترکیبی از معماری گوتیک و ایرانی به کار گرفته شده است که در کنار پلکان مجلل بخش شرقی، آسانسورهای پانوراما، سرکتیبه ستون‌ها و قفسه‌ها و... فضایی را برای این کتابخانه ساخته‌اند که نمونه آن در کتابخانه‌های ایران نیست؛ فضایی که شاید بتواند برخی را به کتابخانه بکشاند.
 


به‌نظر می‌آید طراحان این کتابخانه در مقوله جذب مخاطب، نمره قبولی گرفته‌اند. این مساله را می‌توان از حجم بازدید و علاقه مردم به گرفتن عکس‌های یادگاری و سلفی دریافت اما نباید فراموش کنیم که یک کتابخانه باید فاکتورهای مهمتری از جذابیت داشته باشد! به‌هرحال کتابخانه‌ای با معماری چنین، محیط مناسبی برای عکس‌های سلفی است و این رفتار تا اندازه‌ای در این مکان زیاد است که به سختی می‌توان افراد کتاب‌خوان و در جست‌وجوی کتاب را در میان انبوهی سلفی بگیران یافت و این مساله چالش‌هایی را با خود به همراه دارد که با ذات و هویت یک کتابخانه در تناقض است.
 
ورودی برای این کتابخانه رایگان است البته کتاب‌ها را فقط در فضای کتابخانه می‌توان خواند. بعدها که کتابخانه نظم بیشتری پیدا کند، قرار است کتاب‌ها دارای کد گذر باشند اما فعلا به مردم، دوربین‌ها و مراقبان اعتماد شده و کتاب‌ها آزادانه در اختیار مراجعان قرار گرفته است. همچنین در آینده قرار است فضایی به کودکان اختصاص داده شود تا خانواده‌ها بتوانند با خیال راحت‌تری به گشت‌و‌گذار خود در کتابخانه یا حتی بخش‌های مختلف مال پردازند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.